18.04.2017 TARİHLİ BASIN AÇIKLAMASI

"YSK  HUKUKUN GEREĞİNİ YAPMALIDIR"

1-Anayasamızın 79/6.maddesine göre Anayasa değişikliklerinin halkoyuna sunulmasında seçimlerle ilgili hükümler uygulanmakta olup yargı organlarının genel yönetim ve denetiminde yapılan seçimlerde  YSK, seçimlerin başlamasından bitimine kadar seçimin düzen içinde yönetimi ve dürüstlüğü ile bütün işlemleri yapma ve yaptırma,seçim sürecinde ve seçimden sonra seçim konuları ile ilgili bütün yolsuzlukları , şikayet ve itirazları inceleme ve kesin olarak karara bağlama yetkisine sahiptir.

2-16 Nisan'da yapılan  ve  tüm ülkenin kaderini tek kişinin eline bırakan , maalesef  rejim değişikliği öngören  Referandumda YSK  aldığı bazı kararlarla bu Anayasal görevini ihlal etmiş ve seçimlerle ilgili  açık kanun maddelerine aykırı davranmıştır. 298 sayılı Seçim Kanununun 77/ 4, 98/4  maddeleri ile  101/1.fıkra 3.bent gereği  "sandık kurulu mührü olmayan zarf ve pusulalar geçersizdir".Buna  rağmen YSK   en kritik saatlerde yaptığı bir duyuruda " dışarıdan  getirilerek kullanıldığı kanıtlanmadıkça sandık kurulu mührü taşımayan zarf ve  pusulaların geçerli olacağını " yayınlamıştır.

3-Oysa  YSK  karar numarası da bulunmayan  bu duyurusundan  bir kaç saat  önce yayınladığı 559 sayılı kararının ilk sayfası son paragrafında mühürsüz oy pusulası ve zarfların geçersiz olduğunu belirtmişti. Maalesef YSK'nın  bu  hukuksuz  açıklaması üzerine mühürsüz oy pusulası ve  zarflarla ilgili sandık kurullarınca tesbit yapılıp tutanak da tutulmamış olup YSK hukuksuzluğun kanıtlanmasına imkan verecek delillerin toplanmasını da engellemiştir. Milyonlarca bu nitelikte oy pusulası ve zarf olduğu belirtilmekte olup sonucu direk etkileyen  bu durumla ilgili YSK  hukuksuz uygulamadan vazgeçmeli ve yasa neyi emrediyorsa gereğini yapmalıdır.

4-Bir diğer sorun  "TERCİH" yerine " EVET" mührü basılmasını YSK'nın geçerli saymasıdır. Oysa YSK'nın Şubat ayında yayınladığı 135/1 sayılı genelgede açıkça "TERCİH" mühründen başka bir mühürle  basılmış olan oy pusulaların geçersiz olduğu belirtilmektedir.YSK bu genelgesini de YOK saymıştır. Tercihlerden birinin EVET olduğu gözetildiğinde seçmenlerde oluşacak algı nedeniyle YSK'nın bu kararı da çok tartışılacaktır.

5-Anlaşılması mümkün olmayan bir başka sorun da bir çok sandıkta seçmen sayısının altında zarf ve o pusulası olmasıdır.İlimizde de  bu sorun yaşanmış ve İlçe Seçim Kurullarına telefon edilerek eksiklik giderilmeye çalışılmıştır.Oysa seçim başlamadan her sandıkta  o sandıktaki seçmen sayısı kadar oy pusulası ve zarf olmak ve bunlar mühürlenmek zorundadır.

6-YSK'nın bu hukuksuz karar ve duyuruları Referandumun sonucunu etkileyeceğinden siyasi partiler ve yurttaşlar yasal sürelerde itirazlarını yapmalıdır. YSK açık ve emredici hükümlere rağmen  kararından dönmezse  serbest seçim hakkının, hukuk devleti ilkesinin , hukuki güvenlik ve hukuki belirginlik ilkesinin , kanunilik ilkesinin ve etkili başvuru hakkının ihlali sebebiyle  Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruda bulunulmalıdır. Kamuoyuna saygılarımızla. 18.04.2017

Av.Rıza ÖZTEKİN
ESKİŞEHİR BAROSU BAŞKANI

Web Tasarım | Eskişehir Web Tasarım